fredag 4 september 2009

Cirkus Lordchamp fortsätter..........

Fame vill börja att tala om att hennes blod användes direkt i tisdags när hon och Ivory lämnade blod på Ultuna. Fame är stolt och tycker inte det är något konstigt att lämna blod så hon ligger och blundar. Ivory däremot börjar alltid att hosta och va lite krånglig när de tappat henne till den magiska gränsen 300 så det är inte säkert att hon kan vara blodgivare. Elektra var där för två veckor sedan och lämnade blod.
King är djupt besviken för det blev ingen trask för hans del ett blodöra operation kom emellan. Happy har haft ett blodöra som aldrig ger sig så i går opererades hon på Ultuna. Alla som jobbar där både veterinärer, sköterskor och i receptionen är fantastiska människor och är hjälpsamma. Man är ju numera en inventarie där så folk kommer gärna fram och pratar vilket jag uppskattar. I går var alla cancer hundar där så då fick jag träffa vetrinär Patricio och sköterskan Sussie som hade hand om Angel.

Vad gäller takomläggningen så går det framåt och ena sidan på storstugan är klar!!!!!!!!!!!

Det har blivit lite ändringar under foderhundar: Leslie har en D höft och Clazzic som jag köpte in som vuxen vet i tusan om han vågar kliva på en flicka. De misstänker med att han är steril.

Hanen jag parade Fnallan med förut Gobbe av Triomar var STERIL trots att hans uppfödare hävdar att han var fertil och hon hade tagit spermaprov. Mer om den storyn och uppfödaren kommer för jag vill inte att nån råkar ut för denna människa.

Av nån anledning så träffar jag bara på hanar som är infertila så det är alltså inte tikarnas fel. Inte än i alla fall.


Så har vi då herr Douglas som inte kommer att gå i avel mera för att han lämnat ett fall av Demodex i sin första kull. En elak människa som kallat sig för Madelen har skrivit osanna inlägg i min gästbok som resulterade i att jag fick ta bort den.

Douglas parade Cilla i April och hon fick valpar 21/6. Den 24/6 fick den här hunden sin diagnos så att jag medvetet skulle para med en hane som lämnat demodex är rent förtal. Jag har varit i kontakt med dermatologerna på Ultuna angående detta. Kan också tillägga att det var den sk Madelen som talade om detta för mig och det Tackar jag henne för. Ingen annan hade varit i kontakt med mig och talat om detta.
Nu vet vi inte om det här var lokal demodex eller inte men det spelar ingen roll för min del. Att sen många andra avlar medvetet på denna sjukdom med rasklubbens godkännande är för mig helt obegrpligt. Demodicos finns över allt bland våra bernisar och inte blir det bättre av att rasklubben ger valpförmedling till hundar med avkommor eller helsyskon som lämnat denna för hunden mycket plågsamma sjukdom om man har otur. Vad hjälper det om jag tar hundar ur aveln med rasklubbens godkännande om andra fortsätter att avla på den här sjukdomen.

Ja du den sk Madelen jag har rent mjöl i påsen men hur många andra har det???????????

Trevlig Helg
Kram Adrienne

3 kommentarer:

Mia sa...

Instämmer......
Kan inte säga annat. Tycker bara det är synd att du tagit bort din gästbok, och jag hoppas verkligen att den snart är tillbaka...
Ha en trevlig helg.
Kram

Adrienne sa...

Tack Mia för ditt inlägg. Gästboken kommer nu att komma tillbaka.

marianne sa...

Ibland så får man information från oväntat håll. Nu var ju den s.k. Madelens info inte i syfte att ge dig info utan att smutskasta dig. Men i vilket fall som helst så är ju all form av info välkommen i vilket syfte de än kommer i. Och just demodex är ju en mer eller mindre hemlig sjukdom där det inte finns många uppfödare eller täckhundsägare som vågar tala om att de har det på sina avkommer. Och ändå hävdas det från en del håll att demodex inte är genetiskt. Men varför då hålla det hemligt?
En eloge till alla som står för sin uppfödning och för vad deras täckhundar lämnar. Oavsett det rör sig om genetiskt betingade sjukdomar eller skador.
Ha det gott och lycka till med dina planer.
kram

Bloggintresserade