fredag 21 maj 2010

JAG AVLAR INTE PÅ GENER JAG VET ÄR SJUKA

Nu får de som mår gott att jag inte har något att avla på just nu - kamma sid bena för ni verkar inte vara så värst kunniga vad gäller avel. Jag kan också avla men skillnaden mellan Er och mig är att jag avlar inte på gener där det finns tex demodex och därför har jag inget som jag anser ska gå i avel just nu. Berner är en sjuk hundras så det räcker med alla sjukdomar som redan finns. Jag behöver inte medvetet skapa flera.
Det handlar om kvalite inte kvantitet och då låter jag hellre bli än att para i hop två hundar där det finns demodex tex bakom båda föräldra djuren för det kommer att slå sig var så säker men när det vet vi inte. Stackars valpköpare säger jag bara. Vi får hoppas att det går bra i den här generationen men snart har ni kört in i en återvändsgränd och då kan jag stå där och säga vad var det jag sa...........................................
Obs nu är det inte bara demodex vi har på våran underbara ras utan många fler sjukdomar som man ska försöka att inte avla vidare på. Det är svårt men det vi vet om bör vi passa oss för.

Kram Adrienne

Inga kommentarer:

Bloggintresserade