fredag 5 februari 2010

TACK ANNA OCH KAZTOR

TACK för eran story som äntligen ha ha kom på pränt så vi kunde tala om på hemsidan hur det faktiskt kan gå till. Tyvärr är detta inte helt ovanligt med våra bernisar som inte har det bästa ryktet hos veterinärer. Berner sennen är ju en av de sjukaste hundraser man kan ha. De ligger på 6 eller 7 plats över sjukaste hundraserna. Hos försäkringsbolagen ligger de i högsta försäkringsklass. Det är skrämmande anser jag och inte blir det bättre när alla parar med samma linjer för allting handlar tydligen om utseende inte friskhet. Nu är det nog många som reagerar men jag skriver vad jag vill i min blogg och vad jag tror på.
Friskheten borde vara prioritet 1 i dag när rasen är så sjuk men så är det inte. Vi har ett brett avelsmaterial i dag om vi inte stirrar oss blinda på utseendet men naturligtvis så ska en berner se ut som en berner men måste vi gå till överdrifter för det.
Mentaliteten är också något som är lika viktigt som friskheten.

Angående att Landseer hanen Arrak gick upp 20 kilo på tio månader är det många som reagerat över! JAG VILL POÄNGTERA ATT HAN VAR SMAL. EVY OCH ANDERS FICK BERÖM FÖR ATT DE HÅLLT HONOM SÅ SMAL.

JAG VILL TACKA ANNA OCH KAZTOR IGEN FÖR EN MYCKET BRA BERÄTTELSE.

TREVLIG HELG

BAMSEKRAMAR Adrienne

Inga kommentarer:

Bloggintresserade